13 de novembre 2008

ELS AMANTS DEL DIA

Wola a toton!
Avui parlarem d’amants.
Encara recordo el primer dia que vaig arribar a Veciana. Era un dia de tardor, un migdia amb molt de sol i molta gana, doncs ja era tard. La casa era oberta però tenia la sensació que totes les cases del poble ho estaven, per si no ho sabeu la història de Veciana té estreta relació amb la història de quatre castells: Veciana, Miralles, Segur i Montfalcó. En l'actualitat tots els castells estan enderrocats i només en queden vestigis. Així com de les més de 20 esglésies que hi ha hagut al llarg de la seva història. Ara el nucli principal el forma l'ajuntament, la capella en runes de Sant Miquel i unes poques cases en procés de restauració.

Aquell matí jo vaig arribar a una d'elles. El menjador, que és l'estança principal, té uns gran finestrals pels que s'escola la llum i l’escalfor del sol, però a més, gràcies a la seva privilegiada alçada podem veure boscos enllà i seguir les corbes de la petita carretera que puja sinuosament vorejant els camps i les formes capricioses de les muntanyes de l'Anoia. Una llar de foc, una alfombra que serveix d'escenari improvisat, uns quants instruments escampats arreu i una taula de fusta acollidora, una estilogràfica, tinta negre sobre paper, tot ple de partitures, de trossets de cançons i de notes encara desordenades, completen la decoració.

Sorpresa!! La Violant i el Pep van sortir del seu amagatall de la cuina amb unes safates plenes d’espaguetis! Estava al cau dels amants. Els amants de lulú. http://www.amantsdelulu.com/

Com molts ja sabeu els amants diuen que son un grup de folk que composen a partir de la tradició clàssica gitana, jueva i catalana. Fusionen jazz, musica clàssica medieval i folk en un sol concert acústic. Però no és així. Ser amant de lulú és una filosofia de vida. Pertànyer al poble lulutià és alguna cosa més. Jo quan penso en ells m'arriben sensacions de llibertat, de músics ambulants de carrer, de places blanques de Cadaqués amb turistes aplaudint, de nits de foc i de festa a Oix, de tardes de cacaolat calent a Beget, de llargues vetllades a Queralbs, sense lligams ni horaris.

"A cada passa la pols s’aixecarà,
deixant empremtes sobre les mirades,
d'un nen alegre,
sentint la flama de la llibertat.
Viatgem sense mai parar,
un violí i una guitarra.
Que més ens manca,
si tenim ales.
Som ocells de pas".

Els espaguetis estaven genials! I ho van estar la resta dels dies. El concert a Cal Macarró, la visita a Igualada, les nits d'insomni dins el sac en un matalàs al mig del menjador, davant la dansa hipnòtica de les darreres flames agòniques del foc de la llar de foc. Jo, que passava mal moments en aquella època, em vaig sentir molt acollit, els vaig trobar molts propers i no els ho agrairé mai del tot com es mereixen. Va ser com rebre una recàrrega d'energia. I pels que no ho sapigueu, així son sempre els seus concerts. La música té energia, i les notes dels violins t'arriben, t'entren dins el cos, dins el cor, i l'energia del contrabaix s'escampa per tota la teva pell, i t'arriba fins els microgammets, i és molt possible que amb la melodia de la guitarra, de cop, et doni per bellugar-te a la cadira, o per aplaudir, o per aixecar-te o per ballar, per deixar anar la teva energia multiplicada amb la seva, la teva joia de sentir-los i el teu entusiasme més íntim. És una reacció normal en els seus concerts, per que a ells els passa i al final tothom acaba igual. I m’encanta quan comencen amb el set clàssic, amansint el públic, portant-lo a un estat de recepció absoluta, després amb unes notes ens transporten en el seu particular viatge pel mon, primer a Irlanda, després a un campament gitano, finalment per acabar desfermant-nos amb l’anar i venir de les caderes del Pep al compàs del ritme més oriental d’Otazoi. Apa, anem-hi tots! Ahir, van oferir un nou concert a Sabadell, no hi vaig faltar, es van lluir amb els pastorets que van organitzat amb la Marieta, ja sabeu a que em refereixo, i si no .... doncs no us perdeu el proper concert.
Jo encara recordo el primer dia que vaig arribar a Veciana.


“La felicitat humana generalment
no s’aconsegueix amb grans cops de sort,
sinó amb les petites coses de cada dia”
BenjaminFranklin,FÍSIC I POLÍTIC

5 Comments:

Anonymous Anònim said...

trobo que ho has encertat, ens agraden tan els amatns per que ens transmeten sensacions que altres grups no fan, com evasió, llibertat i bonrotllo.
Endavant i visca nois!

10:58 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Els Amants de lulu realment són bona gent i bons músics (malgrat la bronca que em va cardar el Ferran -el de la foto-) un dels primers dies que vaig sentir aquest grup, je, je).

toni +-

2:59 p. m.  
Anonymous Anònim said...

i aquest BonJovi amb violí qui és?
Tio Bueno! No em perdo el proper concert...
Susana

7:53 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Dissabte 15 de novembre, són les 13'30h.; en Pere fa la migdiada, la mestressa prepara unes olives, unes patates i una Moritz. Acabem d'arribar de la Torre del Frares, (torredelsfrares.blogspot.com) casa del segle XII a Montcada i Reixac, que s'està intentant recuperar com a patrimoni històric del municipi,malgrat l'oposició de la propietat i de l'Ajuntament.(??), i coi..... avui és sant Albert i demà.... Santa Margarida!!!.
I això m'ha fe t recordar aqeulla tonada.... maaargarideeeta llevat de matííí... òndia els manats de lul, dimecers passat hi havia concert i no vaig poder assistir.hi!! quina ràbia.
Tot aquell que no els conegui, no ha de passar sense acudir al proper concert que facin, primer per a conèixer-los com a persones i alhora com a músics. una delícia, escoltar-los per què et condueixin a les sensacions que molt bé descriu La tonteria del dia i per a tractar-hi.
salut i visca.

Miquel Àngel Gràcia

2:07 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Tot el què es diu és real i al mateix temps emotiu, jo també recordo el primer dia que en Xavi va venir a Veciana, vam acordar, junt amb la Marta, que no oblidés unes frases, si la memòria no em falla: "qui dia passa any empeny", "res és permanent" (...etc).
Els concerts dels Amants, per mi, també són fantàstics i cada vegada que hi vaig em torno a enamorar d'en Pep, és genial; dels altres músics que hi han passat i els que encara hi són, també els he acabat apreciant, és la convivència, perquè heu de pensar (em permeto incloure a la Marta) que jo, ara no tant, he estat en els assajos, sentint com composen i no paren de provar, provar i provar com sonen les peces, i les companyes escoltem, escoltem i escoltem fins que ens les aprenem, però jo ho faig encamntada perquè m'agrada molt la seva música i l'energia que desprenen.

Per acabar, recomano que tothom els hauria d'escoltar, tornaran amb una energia brutal a casa.

Violant Garcia Farreras

1:26 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home

Free counter and web stats