ELS BURROS DEL DIA
Avui he trobat:
Tres dissenyadors s'enfronten als tribunals per l'autoria del dibuix del burro català
EFE BARCELONA
La paternitat del dibuix del burro català i de la campanya que va comercialitzar productes amb aquesta imatge es dirimirà en un judici, després que tres creadors s'hagin demandat mútuament a la recerca d'una indemnització
de 15.000 euros per considerar trencats els seus drets d'autor.
El jutjat mercantil número 3 de Barcelona ha acollit avui una audiència prèvia al judici, que tindrà lloc el dia 9 de febrer. Les dues parts han ratificat les seves demandes, en què s'acusen de vulneració dels drets d'autor i de
competència deslleial.
Els adhesius amb la imatge de l'ase van començar a veure's fa uns anys en les parts posteriors d'alguns cotxes de Catalunya com a símbol de catalanitat i en contraposició a la figura del toro espanyol. El disseny de l'ase serveix
actualment per estampar samarretes, llibretes i nombrosos objectes comercials.
L'origen del dibuix
Les parts que es disputen el dret a la comercialització del logotip del burro català són, d'una banda, Jaume Sala i Àlex Ferreiro i, de l'altra, el dissenyador de Sant Cugat Eloi Alegre, el primer que va crear el dibuix que
després va utilitzar com a emblema --reproduït en adhesius-- l'Associació per al Foment de
Sala i Ferreiro van demanar permís a aquest col·lectiu per reproduir la imatge de l'ase, però l'any 2004 Alegre els va reclamar que se li reconegués l'autoria de la imatge original de l'animal.
Per aquest motiu, les dues parts van firmar un acord privat davant notari, ara objecte de disputa, en virtut del qual Alegre va rebre 700 euros d'indemnització per l'autoria del disseny, encara que suposadament es
reconeixia Sala i Ferreiro com els pares de la campanya que apostava per l'adhesiu del burro català.
Sense testicles ni crineres
Després d'aquest acord, Sala i Ferreiro van realitzar un nou dibuix de l'ase, amb l'única diferència que no tenia crineres i testicles, i van registrar el seu disseny com a propi mentre seguien endavant amb la seva campanya.
Després de la firma del pacte, l'altre creador va seguir comercialitzant objectes amb el seu dibuix de l'animal i, simultàniament, va distribuir cartes i fullets a empreses que venien productes amb aquesta imatge en què assegurava ser l'autèntic autor del cèlebre disseny.
Competència en entredit
Sala i Ferreiro, que demanen una indemnització de 15.000 euros per cada un pels perjudicis que els va causar la competència de l'altre dissenyador, mantenen que Alegre va incomplir l'acord i demanen ser reconeguts com els
autèntics autors de la campanya de difusió del burro català.
Després de la demanda de Sala i Ferreiro, Alegre en va presentar una altra en què també exigeix 15.000 euros d'indemnització per considerar vulnerats els seus drets d'autor.
MartaSerra per LTDD
1 Comments:
Jo només se que la pegatina del burro va molt bé per conduir: els conductors burrus en porten una enganchada sempre. Alerta: fuig d¡ells.
Publica un comentari a l'entrada
<< Home