25 de novembre 2005

LA WEB DEL DIA: 25/11/05

Buy Nothing Day
Avui, que tot just falta un mes per a que arribi Nadal, és el dia de “NO COMPRAR RES”. El Buy Nothing Day vol fer reflexionar sobre el consumisme ara que ens apropem a aquestes dates tan significatives.
L'associació canadenca Adbusters torna a convocar tots els ciutadans del món a repudiar visiblement el consumisme extrem de les dates nadalenques. Durant el Buy Nothing Day (Dia de No Comprar Res), milers de ciutadans inventen i brinden tot de propostes per a potenciar la reflexió sobre un model de consum just i responsable, als antípodes de l'actual.
Una de les propostes és que els ciutadans formulin precisament propostes i que s'organitzin a través de la xarxa. Per exemple, entre els actes que es faran a força països del món hi ha la projecció gratuïta de films, la distribució de menjar gratuïta, la representació d'espectacles de teatre de carrer, o accions originals com una competició de caçadors de logos. Hi ha moltes més idees per a participar en el Buy Nothing Day, com podreu comprovar, si les consulteu a http://adbusters.org/metas/eco/bnd/actionpyramid.php
També, exactament avui, és l'anomenat divendres negre, que suposa el tret de sortida per a l'època de més febre consumista dels EUA. La jornada rep aquest nom perquè és quan tradicionalment els comerciants abandonen els números vermells i entren en beneficis. El divendres negre sol ser el dia de més consum de l'any, encara que els últims exercicis s'ha vist superat pel dissabte anterior al dia de Nadal.Les grans cadenes i establiments comercials han preparat tota la seva artilleria per desbancar els seus competidors en la frenètica jornada, que els analistes prenen com un autèntic indicador de l'estat d'ànim dels consumidors. En una mostra d'ostentació de retallada de preus, el gegant Wall Mart, la principal cadena de distribució del món, posarà a la venda durant unes hores ordinadors portàtils Hewlett-Packard a 398 dòlars (337 euros) i càmeres digitals de la mateixa marca a 98 dòlars (83 euros). Així ho afirma la web Gottadeal.com, una de les moltes que estan especialitzades a revelar les grans ofertes que sortiran al mercat durant el cap de setmana del divendres negre.L'eufòria compradora que es desencadena arriba a tal punt que molts establiments, com la cadena de productes electrònics i música Best Buy, obriran les portes a les cinc de la matinada. Altres, fins i tot, llançaran ofertes que venceran a les 11 del matí.Els experts calculen que en la campanya nadalenca els nord- americans gastaran uns 439.530 milions de dòlars, dels quals una part cada vegada més important se l'endú el comerç a través d'internet, uns 172.400 milions.
Els catalans, per la nostra part, ens gastarem prop de 4.900 milions d’euros en les compres de Nadal. Això fa una mitjana de 719 € per persona. El 75% estarà dedicat a oci, regals, menjar i loteria. Per cert , estadísticamenyt cada català es gastarà de mitja 98 euros en loteria. Heu comprat ja la loteria de l’ABI?? Compreu-la demà, avui no!


http://adbusters.org/metas/eco/bnd/
Free counter and web stats