03 de gener 2006

L'ENTREVISTA DEL DIA 3/1/06

JAMYANG TASHI DORJE. LAMA
"Si tenim pau interior, s'expandeix al voltant"
Barcelona, 1951Cap espiritual del monestir Sakya Tashi Ling (Garraf)
El disc Monjes budistas, Sakya Tashi Ling, ja ha aconseguit ser disc d'or (40.000 còpies venudes). Ningú s'esperava que la fusió de mantres i chill out tingués un impacte tan gran. Ni Jamyang Tashi Dorje, el líder espiritual del monestir del Garraf, ni els monjos, que amb la seva veu broden els mantres inclosos al compacte.
--¿Què passa? ¿La música mou consciències?--
Les mou el poder intrínsec del mantra. Els del disc estan gravats aquí, al monestir, segons la tradició, amb tots els requisits necessaris, com les transmissions...
--¿Transmissions?--
Un mantra no es pot recitar sense rebre'l del teu mestre, que l'ha rebut del seu, i aquest, del seu... Fins a Buda. Són 2.500 anys de transmissió ininterrompuda. Per tant, tenen la força de tot el llinatge. I com que la llavor està viva, per créixer necessiten una motivació.
--¿Quina motivació té el disc?--
La joventut. Per ella vam acceptar l'oferta de Vale Music, fins i tot sabent que ens podria portar crítiques dins del budisme ortodox.
--¿N'ha rebut?--
No. Vaig presentar el disc en l'últim concili mundial, a Bangkok, i hi va haver un assentiment general. Vam pensar que seria una bona ocasió per parlar en el llenguatge dels joves. Volíem que els interessés el mantra. I si a més es consciencien que són éssers transcendents que, a part de la matèria, necessiten un canvi espiritual, per petit que sigui, encara millor.
--És un desig modest.--
Avui hi ha molta informació sobre el que és dolent. El disc és un mitjà per donar informació del que és bo.
--¿Vostè també hi canta?--
La majoria de recitacions són meves i canto en el tema número vuit, que és una benedicció de llarga vida. Expressa la unió de dos budes, el pacífic i l'irat, que aplaca la malaltia i la mort prematura.
--¿El mantra és terapèutic?--
Si és una protecció de la ment, vol dir que elimina l'energia negativa. Dóna salut, força, vitalitat, neteja la casa.
--¿Ens en donaria un per al 2006?--
Om mani padme hum. El mantra de la compassió universal. I per compassió entenc el desig intern que tots els éssers surtin del patiment. El necessitem. Desitjaria que la gent busqués la felicitat.
--¡Ai, lama! ¿I això com es fa?--
La recerca és cap a dins, no cap a fora. Res d'extern condueix a la felicitat. Ni un cotxe, ni un sofà, ni un marit, ni un nòvio, ni un fill...
--¿Un fill tampoc?--
No. Buda diu que tot a la Terra canvia constantment. I és impossible agafar-nos a una cosa que canvia. S'ha de buscar a dins. I és igual el mètode. No vull que hi hagi més budistes, sinó gent més meditativa, que s'acosti als valors.
--¡Que fàcil que sona aquí, en un monestir perdut al Garraf!--
Una cosa semblant li va dir un rei del nord de l'Índia al Buda Sakyamuni. I Buda li va donar el tantra, que és una pràctica per viure en societat. Per aconseguir la felicitat s'han de seguir quatre pilars: no fer mal a ningú, començar a fer el bé als altres, controlar la ment i tenir en compte les tres coses. S'ha de practicar la generositat, la paciència, la perseverança, la concentració, l'ètica i la saviesa.
--Digui-ho als polítics.--
El canvi que ha de fer la humanitat ha de ser individual. No podem esperar que els polítics, per honestos que siguin, puguin portar la pau mundial. Si nosaltres ens acostumem a tenir pau interna, aquesta s'expandeix a la família, a la feina, a la ciutat, al país. Si hi ha guerra en la ment dels individus no hi haurà mai pau duradora.
--O sigui, això de l'Estatut...--
En lloc de parar l'enfrontament amb Madrid, de veure que som iguals i que tots patim, de trobar junts solucions als problemes, hem alimentat la tensió durant segles. I encara durarà.
--¿El lama és feliç?--
A la ment no se la domina mai del tot. I per un monestir com Sakya Tashi Ling hi passa molta gent amb dolor, i el dolor dels altres també és el meu. Miro de no aferrar-m'hi, per poder ser útil. Crec que el que faig és positiu, aquí i als centres de Manresa, Castelló, Madrid, Bolívia, Perú i Miami.
--Una curiositat: ¿com va arribar al budisme?--
Vaig estudiar als Escolapis. Vaig rebre una bona educació, però se'm van obrir interrogants. Després vaig començar Medicina, que em va permetre tocar matèria, i les contradiccions es van accentuar més. Fins que un mestre anglès em va presentar un lama i vaig trobar en el budisme un manual de vida.
www.elperiodico.com
Free counter and web stats